خــــون بنـــــدناف نـــــوزاد را دور نریزیــــــد

امیدوارم لحظات خوبی در این وب سایت داشته باشید .....

خــــون بنـــــدناف نـــــوزاد را دور نریزیــــــد
نویسنده : گروه زیست شناسی تاریخ : پنج شنبه 29 / 6 / 1391

 

   مدیرعامل بانک خون بندناف پژوهشکده رویان در رابطه با نحوه شکل‌گیری بانک‌های خون در دنیا به سلامتیران می‌گوید: بندناف و جفت بعد از زایمان به‌عنوان یک زباله بیولوژیکی دور انداخته می‌شوند و حاوی خونی هستند که مملو از سلول‌های بنیادین با توان تمایز به انواع سلول‌ها است.

به همین دلیل از سال ۱۹۹۲ بانک‌های خون بندناف به ۲شکل عمومی و خصوصی شکل گرفت.

 


تفاوت بانک‌های خصوصی و دولتی خون بند ناف:

دکتر مرتضی ضرابی در رابطه با فرق اساسی این دو بانک تصریح می‌کند: در بانک خصوصی هر خانواده‌ای در آستانه تولد فرزند نمونه خون بندناف را برای خودش ذخیره و نگهداری می‌کند ولی در بانک‌های عمومی این نمونه‌ها به بانک اهدا می‌شود و این بانک است که سلول‌های ذخیره شده را به خانواده‌های نیازمند می‌دهد، مثل سازمان انتقال خون.

در این سازمان هم کسی که خون اهدا می‌کند، دیگر مالک آن نیست و این سازمان است که آن را به هر کسی که نیازمند است، می‌دهد. وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر سلول‌های بنیادی برای درمان بیش از ۷۰ نوع بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلا این سلول‌ها در درمان اختلالات خونی، نقص سیستم ایمنی، انواع سرطان‌ها (به ویژه سرطان خون)، بیماری ژنتیک، ضایعات مغزی، کبدی، عصبی، قرنیه و دیابت استفاده می‌شوند و این در حالی است که با ذخیره‌سازی خون بندناف و سلول‌های بنیادی می‌توان بسیاری از هزینه‌های درمانی را کاهش داد زیرا استفاده از داروها فقط روند بیماری را کند می‌کنند اما با استفاده از سلول‌های بنیادی، درمان کامل‌تر می‌شود و بسیاری از بیماری‌های گفته شده کاملا بهبود می‌یابند.

 

خون بند ناف دور ریختنی نیست:

وی خاطرنشان می‌کند: توصیه ما این است که خانواده‌هایی که می‌خواهند اقدام به ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی کنند نباید کار را به روزهای آخر موکول نمایند و حتما باید قبل از ماه نهم بارداری مراجعه کنند تا فرصت برای آزمایش‌های اولیه وجود داشته باشد. وی با بیان اینکه نمونه‌های بانک عمومی خون بندناف رویان، برای نیازمندان رایگان است، اضافه می‌کند: البته هزینه آزمایش‌های مورد نیاز برای یافتن نمونه مناسب برای بیمار از سوی پژوهشکده رویان تأمین نمی‌شود. مدیرعامل بانک خون بندناف پژوهشکده رویان هزینه نمونه‌گیری را حدود ۶۰۰ هزار تومان و شارژ سالانه نگهداری نمونه در بانک را ۱۰۰ هزار تومان ذکر و عنوان می‌کند: بانک خون بند‌ناف خصوصی در پژوهشکده رویان در حال حاضر با جمع‌آوری ۸ هزار نمونه کار ذخیره‌سازی را آغاز‌ کرده است و همه نمونه‌های خون دارای کد بین‌المللی و شناسنامه بوده و متعلق به‌خود خانواده‌ها و مالک آن فقط پدر است و قابل‌انتقال به غیر نیست.

 

 تاسیس بانک عمومی خون بند ناف توسط سازمان انتقال خون:

 

 

 

در حالی که بانک خصوصی خون بندناف در شرف پیوستن به شبکه جهانی بانک خون بندناف است، سازمان انتقال خون کشور از راه اندازی بانک دولتی خون بندناف تا اوایل سال آینده خبر می‌دهد و این در حالی است که در انجام این کار ۱۰سال تاخیر داشته‌ایم. مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به راه اندازی بانک دولتی خون بندناف در سازمان انتقال خون تا نیمه دوم سالجاری، این اقدام سازمان انتقال خون را موازی کاری با مؤسسه رویان نمی‌داند و به سلامتیران می‌گوید: جمع‌آوری خون بندناف در مؤسسه رویان به شکل خصوصی آغاز شد و رویان اعلام کرد که هر کسی تمایل دارد خون بندناف خود را برای آینده خود ذخیره کند، می‌تواند با پرداخت مبلغی این امر را انجام دهد و این در حالی است که سازمان انتقال خون درنظر دارد بانک خون بندناف ملی را ایجاد کند.

 

دکتر حسن ابوالقاسمی می‌افزاید: در این بانک خون بندناف نوزادان در صورتی که شرایط مناسب برای ذخیره داشته باشند را ذخیره کرده تا در اسرع وقت، در اختیار مراکز پیوند قرار گرفته و برای بیماران نیازمند از جمله مبتلایان به سرطان استفاده شود و این در حالی است که به تمامی موارد خون بندناف ذخیره شده در این بانک، شناسنامه می‌دهیم. وی با تاکید بر اینکه خون بندناف ذخیره شده، به عموم تعلق دارد، تصریح می‌کند: به خدمات خصوصی و اینکه خون بندناف مشخصی را برای فرد مشخصی، نگاهداری کنیم، معتقد نیستیم و قرار است خون بندناف به‌صورت رایگان از اهداکنندگان، اخذ و نگاهداری شود.

 

رییس سازمان انتقال خون ایران با عنوان این مطلب که همه زنان باردار می‌توانند خون خود را به این بانک اهدا کنند، خاطرنشان می‌کند: این افراد می‌توانند پس از طی مراحل آزمایش‌های مربوطه و تعیین گروه خونی با امضای یک رضایت‌نامه هنگام وضع حمل، خون بندناف خود را اهدا کنند. دکتر ابوالقاسمی با تاکید بر اینکه تعرفه‌های قطعی برای استفاده‌کنندگان از این بانک خون هنوز مشخص نشده است، تاکید می‌کند: احتمال زیادی دارد که استفاده از بانک خون بندناف تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

http://genetics-research.persianblog.ir/post/121/


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: مطالـــــب عــــلمی، ،


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.




تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به ♂ Genetics and the Future of Humanity ♀ مي باشد.